top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverTo Assist Grenzeloze Dienstverlening

Succesvol ondernemen: krijg grip op je administratie


Grip op je administratie

Als virtueel assistenten ondersteunen we verschillende ondernemers bij het inrichten en bijhouden van hun administratie. Met deze tips krijg je grip op je administratie.


Ook al ben je nog zo`n enthousiaste ondernemer, de administratie is een noodzakelijk klusje. Jezelf bezighouden met papieren, formulieren, afschriften, bonnetjes en cijfers; er zijn vaak wel leukere dingen te bedenken. Toch legt een goed georganiseerde administratie de basis voor financiële stabiliteit en groei van je bedrijf.


Als virtueel assistenten ondersteunen we al jaren verschillende ondernemers bij het inrichten en bijhouden van hun administratie. Hoe ga je van chaos naar controle? Dat lees je in deze blog.


Zo krijg je grip op je administratie

Begin bij het begin: met een overzichtelijke plek voor je (digitale) mappen en documenten. Creëer zowel fysiek als digitaal een opslagruimte waar je alle facturen, contracten, bonnetjes en andere belangrijke documenten kunt bewaren. Zo heb je snel toegang tot de informatie, wanneer je deze nodig hebt en verlies je weinig tijd aan het zoeken. Bewaar alle papieren bij elkaar en zorg voor een duidelijke mappenstructuur op je computer.


Gebruik een (online) boekhoudprogramma

Je inkomsten en uitgaven wil je in ieder geval overzichtelijk bijhouden. De meest eenvoudige manier is om hier een (online) boekhoudprogramma voor te gebruiken. Stel dit stap voor stap in en ga dan verder met de facturen. Een gestroomlijnd facturatieproces is essentieel voor een gezonde cashflow. Heb je eenmaal een prettige werkwijze en bepaalde programma`s onder de knie, stel hiervan dan een werkproces op: een handig hulpmiddel om duidelijkheid te creëren voor jezelf en iedereen die er mee gaat werken.


Om niet meer tijd dan noodzakelijk te besteden aan jouw administratie, is het handig om gebruik te maken van een planning. Gebruik een digitale kalender om afspraken, deadlines en herinneringen bij te houden.


Handige tools en programma`s voor jouw administratie

Wanneer je de administratie van jouw onderneming gaat opstarten of (opnieuw) vorm geeft, is het handig om voor een (online) boekhoudprogramma te kiezen.

Er zijn een heel aantal tools en programma`s beschikbaar, kijk vooral welke het beste bij jou en jouw doelen past. Dit zijn onze favorieten!


  • Het online boekhoudprogramma e-Boekhouden. Je kunt hiermee overal en altijd je administratie bijhouden en raadplegen. Je kunt het programma eenvoudig koppelen aan je bankrekening(en) en bij het verwerken van je administratie direct je digitale facturen/bonnen koppelen na betaling of ontvangen van een bedrag.

  • De slimme boekhoudsoftware van Exact Online kan veel boekhoudkundige taken automatiseren, zoals herkenning en verwerking van je facturen. Ook handig om online samen te werken met bijvoorbeeld je accountant of virtueel assistent.

  • Je boekhouding is zó gebeurd met Moneybird, althans dat zeggen de makers van dit programma. Moneybird kan je oudersteunen bij het op orde houden en overzichtelijk maken van je administratie, onder andere door koppeling(en) met je rekening(en) en de mogelijk om elektronisch je btw-aangifte te doen.

Grip krijgen, én houden, op je administratie is een doorlopend proces. Maar met de juiste aanpak, inzet, tijd en eventuele ondersteuning kan een inzichtelijke administratie ervoor zorgen dat jouw bedrijf op koers blijft. Heb je alles op de rit en een fijne flow, dan zul je zien dat je weer meer tijd overhoudt voor andere taken. We kunnen je garanderen: je krijgt er écht veel voor terug.


Behoefte aan ondersteuning bij jouw administratie? We helpen je graag. We zijn er voor jou!


Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening

Lianka Vermeulen en Hannie Aalbrechtse

W: www.tagd.nl

E: info@tagd.nl

T: +31 164 743 130



30 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page