top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverTo Assist Grenzeloze Dienstverlening

Zo bedenk je een krachtig onderwerp voor jouw blog


Kies een krachtig onderwerp voor je blog

Met regelmaat publiceren wij een nieuwe blog op onze website. Het is onze kans om persoonlijke ervaringen te delen, handige tips te geven en natuurlijk onze website actueel te houden.

 

Maar eerlijk is eerlijk: die blogs schudden we niet zomaar uit de mouw. Of je nu een doorgewinterde blogger bent of net begint, het bedenken van frisse, boeiende onderwerpen kan soms een uitdaging zijn. We kiezen een onderwerp dat niet alleen leuk is, maar ook interessant, kort en bondig genoeg is om jouw aandacht vast te houden. Blijf je wachten tot je vanzelf een spontaan idee krijgt, dan is de kans groot dat het schrijven er blij blijft. Je moet dus actief gaan zoeken om het onderwerp van jouw blog te bepalen.

 

Hoe ga je van een wit beginscherm naar een mooie blogpost? Zo kies je het perfecte onderwerp!


Van inspiratie tot publicatie: kies het onderwerp voor je blog

Blogs vormen een waardevolle aanvulling op je website en kunnen zorgen voor meer bezoekers. Bovendien is het de ultieme kans om jezelf in de spotlight te zetten als expert. Voordelen van bloggen voor jouw bedrijf zijn er meer dan voldoende. Maar wanneer je dan klaar zit om te gaan schrijven is eerst de grote vraag: waar ga ik over bloggen?

 

Het is altijd een goed idee om gebruik te maken van eigen praktijkvoorbeelden. Lukt dat niet, doe dan een rondje via internet, langs websites en (LinkedIn) pagina`s van anderen uit jouw branche. Waar schrijven zij over? Niet om hun content te kopiëren, maar om te zien welke onderwerpen trending zijn en om inspiratie op te doen voor een eigen invalshoek. Geef bijvoorbeeld een persoonlijke kijk op een onderwerp dat iemand anders belicht.

 

Bedenk ook wat jij zelf leuk vindt om bij anderen te lezen, vaak zijn dat persoonlijke verhalen en ervaringen. Of het nu gaat om succesverhalen, uitdagingen die je hebt overwonnen, of iets waar je passie voor voelt; jouw perspectief kan anderen inspireren en informeren.


Luister naar jouw doelgroep

Het eerste en misschien wel belangrijkste aspect bij het kiezen van een onderwerp is het begrijpen van je doelgroep. Wat vinden je volgers en potentiële klanten interessant? Welke vragen hebben ze en wat willen ze van je weten? Het beantwoorden van deze vragen in een blogpost kan niet alleen waardevol zijn voor anderen, maar geeft je een duidelijk onderwerp om over te schrijven.

 

Ben je een intensieve social media gebruiker? Dan kun je zelfs aan je volgers vragen welke onderwerpen ze graag op jouw blog zouden willen zien.


Ter inspiratie: 12 korte tips voor het kiezen van een onderwerp voor jouw blog


  1. Actuele gebeurtenissen en trends in de media kunnen je helpen om relevante en boeiende onderwerpen te vinden waar je lezers geïnteresseerd in zijn. Vertaal de actualiteit naar ontwikkelingen binnen jouw branche en naar wat dit betekent voor jouw volgers en (potentiële) klanten.

  2. Denk aan je doelgroep - wat willen zij lezen en welke vragen wil je voor jouw volger of (potentiële) klant beantwoorden.

  3. Blog je al langere tijd? Herschrijf dan oudere blogs met de actualiteit en jouw toegenomen expertise in het achterhoofd.

  4. Maak je regelmatig berichten voor social media, kijk dan of er een bericht tussen zit dat je kunt uitschrijven tot een blog.

  5. Bekijk (of beluister) content van anderen binnen jouw branche en gebruik dit als inspiratie.

  6. Wat is de tijd van het jaar en wat is de tendens? Denk aan een invalshoek met opkomende feestdagen, vakanties of gebruik de bekende (of onbekende!) aanhaakdagen.

  7. Gebruik je eigen ervaringen als basis - heb je bijvoorbeeld onlangs aan mooie of bijzondere projecten mogen werken? Wat valt je op of wat zijn innovaties binnen jouw vakgebied?

  8. Gebruik hulpmiddelen voor trefwoordenonderzoek, zoek bijvoorbeeld op Google naar de meest gezochte termen binnen jouw branche. En ben je eenmaal aan het schrijven, denk dan ook aan de SEO voor je bericht.

  9. Overweeg verschillende formats voor je blogs - denk aan lijsten, how-to's, interviews, of zelfs video's. Het veranderen van de manier waarop je je content presenteert, kan nieuwe inspiratie opleveren en je helpen om unieke onderwerpen te bedenken.

  10. Presenteer specifieke tips of tutorials: dingen die voor jouw vanzelfsprekend zijn, maar voor je volgers waarschijnlijk niet! Zo presenteer je jezelf als expert en biedt je toegevoegde waarde.

  11. Blijf nieuwsgierig, sta open voor nieuwe ideeën en laat je inspireren door de wereld om je heen.

  12. En nu je toch op zoek bent naar onderwerpen, noteer interessante thema`s op een lijstje voor een volgend blog.


Staat je blog online? Neem dan na ieder bericht kort de tijd om terug te kijken: welke onderwerpen werden goed ontvangen? Welke blogs kregen veel reacties? Door te analyseren wat er werkt en wat niet, kun je toekomstige onderwerpen beter afstemmen op wat goed werkt voor jouw en je lezers.

 

Wil je als ondernemer beter online zichtbaar zijn? Denk dan ook eens aan het verzenden van een online nieuwsbrief of het bouwen en beheren van jouw website. Wij kunnen je helpen bij deze werkzaamheden. Neem contact met ons op.


Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening

Lianka Vermeulen en Hannie Aalbrechtse

T: +31 164 743 130

 

45 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page