top of page
Zoeken

7 mythes over het samenwerken met een virtueel assistent

Bijgewerkt op: 25 jan.


De 7 grootste mythes over virtueel assistenten


Het internet en de banen platforms barsten uit elkaar van mensen die zichzelf en hun talenten aanbieden om jou taken uit handen te nemen. Maar het is ook andersom: veel ondernemers, groot of klein, zijn op zoek naar iemand die kan bijspringen binnen hun bedrijf om meer rust, ruimte en mogelijkheden te creëren.


Desondanks is er soms een drempel voor het inschakelen van een virtueel assistent. Deels omdat er een aantal mythes de ronde doen over virtueel assistenten en het samenwerken met een VA. Wij helpen deze graag uit de wereld.


De 7 grootste mythes over virtueel assistenten:


1. Iedereen met internetverbinding en een computer kan virtueel assistent worden

We moeten toegeven: dit is deels waar, en voor een deel niet. In principe kan iedereen met een computer en goede internetverbinding zich aanbieden als virtueel assistent. Toch zit er een behoorlijk verschil in het aanbieden van jezelf als virtueel assistent en daadwerkelijk aan de slag gaan. Naast het uitvoeren van taken voor klanten, is het ook van belang om jezelf in de markt te zetten, je bedrijf vorm te geven en te structureren.


2. Virtueel assistenten zijn eigenlijk secretaresses of persoonlijk assistenten, maar dan online

Het takenpakket van een virtueel assistent bevat onder andere taken die normaal gesproken door een secretaresse of een PA uitgevoerd worden. Denk aan het bijhouden van een agenda, het maken of nabellen van afspraken, bijhouden van een mailbox en het verwerken van documenten. Deze taken kan een virtueel assistent ook prima uitvoeren, maar deze zijn slechts onderdeel van het takenpakket. Daarbij is het goed om te benoemen dat virtueel assistenten niet slechts online werken, maar desgewenst ook op locatie.


3. De inzet van een virtueel assistent is duurder dan de (extra) hulp van een medewerker binnen het bedrijf

Een groot voordeel voor een klant is dat een virtueel assistent alleen de productieve, gewerkte uren declareert. Het is niet nodig om iemand direct in dienst te nemen met alle bijkomende kosten en risico`s, zoals het betalen van pensioen, ziektekosten en verzekeringen. De administratieve - en financiële verplichtingen zijn voor rekening van de virtueel assistent. De inzet van een VA is voor de klant administratief gezien aantrekkelijk en eenvoudig.


4. Een virtueel assistent is 24/7 bereikbaar en beschikbaar

Om voor onszelf te spreken: virtueel assistenten zijn ook ‘gewone’ mensen met een privé leven, familie, hobby's en grenzen. Ook al vinden we ons werk erg leuk, het is simpelweg onmogelijk om zonder uitzondering dag (en nacht) bereikbaar te zijn. Wij proberen hier een balans in te zoeken en dat zal voor de meerderheid van de VA`s gelden. Uiteraard proberen wij onze werkuren in het weekend en/of in de avonduren te beperken. Als we een deadline hebben of een spoedklus dan is dit geen enkel probleem voor ons.


5. Alle virtueel assistenten kunnen alles

Ook al zijn we van veel markten thuis en leren we graag nieuwe vaardigheden; niet iedere virtueel assistent kan alles. Daarom kiezen velen ervoor om samen te werken of gebruik te maken van een goed netwerk. Dat is ook een van de redenen dat we bij To Assist in een team werken. We kennen allebei onze kwaliteiten en talenten, maar zijn ons ook bewust van de taken waar we minder goed in zijn en/of die we gewoon niet graag doen. Zo kunnen we per klant bekijken wie van het team het beste bij de vraag van de klant past. En wanneer er écht geen match is, dan geeft een goede virtueel assistent dat ook aan om zo de kwaliteit van het werk te kunnen garanderen.


6. Het delen van bedrijfsinhoudelijke informatie is een veiligheidsrisico

Een professioneel virtueel assistent weet op zorgvuldige manier om te gaan met vertrouwelijke bedrijfsinformatie. Er zijn verschillende manieren om dit vorm te geven, zoals het ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring als de klant dit prettig vindt. Daarnaast bestaan er verschillende tools en programma`s om het uitwisselen van wachtwoorden en gevoelige informatie goed te laten verlopen.


7. Een samenwerking met een virtueel assistent is altijd een tijdelijke oplossing en voor korte termijn projecten

Het inzetten van een virtueel assistent is ideaal voor korte termijn projecten. Door eerdergenoemde voordelen voor de klant hoeft er weinig geregeld worden, voordat de VA aan de slag kan. Maar de samenwerking kan net zo goed structureel plaatsvinden en voor een langere termijn. Dit is juist voor beide partijen prettig: zo kunnen we elkaar beter leren kennen, steeds efficiënter gaan werken en nóg meer uit de samenwerking halen.


Zou jij ook graag wat ondersteuning willen en graag meer vrijheid en winst willen als ondernemer? Ga dan aan de slag met een virtueel assistent! We kunnen bepaalde werkzaamheden uit handen nemen waardoor jij jezelf kunt focussen op jouw bedrijf. Dat kan online of op locatie. Neem contact met ons op, we zijn er voor jou!


Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening

Lianka Vermeulen en Hannie Aalbrechtse 

W: www.tagd.nl E: info@tagd.nl T: +31 164 743 130


32 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page