
Je bent trots op je bedrijf. Het is fantastisch dat klanten jou vinden voor je producten en/of diensten. Een mooi resultaat is het versturen van een factuur.
Cijfers en getallen op de factuur
Elke ondernemer heeft zijn/haar expertise die uniek is. Voor jou was het (mede) een reden om de stap te zetten en zelfstandig te worden en je eigen bedrijf op te richten. Dan komt er genoeg op je af. Je krijgt niet alleen te maken met jouw vakgebied, maar er komen nog genoeg andere taken bij. Ja, en een belangrijk onderdeel daarvan zijn de cijfers en getallen van een factuur. Je ontvangt facturen, maar het leuke is, je mag zelf ook facturen gaan versturen. Maar hoe dan?
Hoe dan?
De een vindt het leuk, de ander wat minder, maar de administratie van je onderneming moet standaard op je terugkerende ‘To Do’ lijst staan. Structuur in je werkwijze! (Lees meer) Het versturen van facturen is in onze ogen een leuk administratief klusje. Na het verkopen van jouw product, het verlenen van een dienst (een sessie) mag je de tevreden klant een factuur sturen. Als je vanaf het begin jouw factuur goed inricht, dan heb je daar veel profijt van en kost deze werkzaamheden je weinig tijd. Vind je het echt niet leuk of weet je niet hoe je het moet doen, dan kun je natuurlijk altijd bij ons terecht.
Wat staat er op een factuur
Geef aandacht aan je factuur om deze in 1 keer goed in te richten. Enerzijds is belangrijk dat jouw factuur rechtsgeldig is, zodat jouw klant de betaalde btw kan terugvorderen. Anderzijds zorg je ervoor dat de factuur de uitstraling heeft van jouw bedrijf. We geven eerst een opsomming van de gegevens die in ieder geval op je factuur moeten staan:
KvK-nummer
Btw-identificatienummer
Factuurnummer
Factuurdatum en betalingstermijn
Bedrijfsnaam en -adres van jouw bedrijf
Bedrijfsnaam en -adres van jouw klant
Datum en omschrijving van de dienst/het product
Btw-tarief (21% of 9 %)
Vooruitbetaling en rekeningnummer
Uitgebreide informatie vind je onder andere op Hoe verstuur je een goede factuur?
De lay-out van je factuur
Als je de administratie van je onderneming op gaat starten, is het handig om gelijk gebruik te maken van een (digitaal) boekhoudprogramma. Daar komen we een volgende keer op terug. Maak voor je factuur een sjabloon met je eigen logo en jouw gegevens, zodat je dit elke keer kan gebruiken. Zorg dat je altijd een ‘leeg’ sjabloon hebt opgeslagen, om elke keer opnieuw te gebruiken. En vergeet niet om je verstuurde facturen op te slaan voor je eigen administratie!
Denk je dat het gaat lukken? Is het duidelijk hoe jij een factuur moet versturen? Misschien heb je vragen of kun je wel wat hulp gebruiken voor het opmaken van een sjabloon of wil je jouw administratie online inrichten neem dan contact op.
Wij zijn er voor jou!
* Deze administratietip schrijven wij voor Suffe Tutten ondernemersclub
Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening
Lianka Vermeulen Hannie Aalbrechtse
W: www.tagd.nl
E: info@tagd.nl
T: +31 6 25171411
#ondersteuning #groei #virtueleassistenten #samenwerken #administratie #secreatieel #onlineondersteuning#mkb #zzp #ondernemen #eigenbedrijf #zakenvrouw #ondernemerschap #ondernemers #onderneming#ondernemendevrouwen #persoonlijkeassistent #va #pa #business #businesssupport #processen #structuur
Comments