top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverTo Assist Grenzeloze Dienstverlening

Mijn administratie inrichten

Bijgewerkt op: 23 nov. 2020


Of jij het nu zelf gaat doen of (gedeeltelijk) laat doen. Wij geven je graag antwoord op de vraag: Hoe richt ik mijn administratie goed in?


Hoe kan ik mijn administratie inrichten?

Leuk of niet leuk, je administratie hoort bij ondernemen en is een heel belangrijk onderdeel van jouw bedrijf. Als je vanaf het eerste moment jouw administratie goed inricht, heb je daar enorm veel profijt van. Het geeft je goede inzichten van je inkomsten en uitgaven. Een tool die je nodig hebt om je jaarlijkse doelen te bepalen, je begroting op te stellen en je beslissingen voor bijvoorbeeld investeringen op te baseren. Als je geen inzicht hebt in de cijfers, kun je niet de juiste stappen zetten richting de toekomst. Op de vraag: Hoe kan ik mijn administratie inrichten? geven wij je antwoord.


Gebruik maken van een (online) boekhoudprogramma

In onze vorige blog - Yes! Je mag een factuur versturen - schreven wij onder andere: 'Als je de administratie van je onderneming op gaat starten, is het handig om gelijk gebruik te maken van een (online) boekhoudprogramma'. Er zijn vele boekhoudprogramma's, zowel offline als online om je administratie in bij te houden. Wij gaan je niet vertellen dat er maar 1 de beste is. Wij vertellen je wel over onze goede ervaringen met het online boekhoudprogramma e-Boekhouden. Om het gelijk aantrekkelijk te maken voor startende ondernemers, is dit programma 15 maanden gratis (gerekend vanaf inschrijfdatum KvK). De grote voordelen van het digitale programma zijn:

  • Waar je ook bent, je kunt altijd je administratie raadplegen en of bijwerken

  • Je kunt je facturen/bonnen inscannen en digitaal opslaan

  • Bij het verwerken van je administratie koppel je gelijk je digitale facturen/bonnen bij de betaling of het ontvangen bedrag

  • Per maand/kwartaal btw aangifte doen - tussentijds inzicht in het te betalen btw-bedrag

  • Koppeling met je bankrekening(en)

  • Uitgebreid programma voor: boekhouden, facturen, offertes, uren, etc.

  • Beschikbaar als app op je tablet/smartphone

Mijn administratie in een keer goed inrichten

Bij het inrichten van je administratie moet je wel enige kennis van boekhouden hebben. Het is belangrijk dat elke uitgave of ontvangen bedrag op de juiste grootboekrekening wordt geboekt. Zo kun je bijvoorbeeld kostenposten gescheiden houden, zodat je weet waar je uitgaven aan besteed zijn. Heb jij met jouw bedrijf te maken met verschillende btw tarieven, btw vrijgesteld of doe je zaken van - en naar het buitenland, dan kun je de omzet op verschillende grootboekrekeningen boeken. Op deze manier wordt gelijk je btw aangifte goed verwerkt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met de voordelen van een (online) boekhoudprogramma voor het inrichten van jouw administratie. e-Boekhouden heeft een leuk filmpje met 8 tips voor de perfecte boekhouding. We raden je zeker aan om dit te kijken, alleen zijn we het niet helemaal eens met tip 1 (grapje 😊). 


Denk je dat het gaat lukken om zelf je administratie in te richten? Is het duidelijk hoe jij dit moet gaan doen? Misschien heb je vragen of kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van jouw administratie, neem dan contact op. En vergeet niet dat wij je ook kunnen helpen met secretariële – en online ondersteuning. En meer! Wij zijn er voor jou! 

* Deze administratietip schrijven wij voor Suffe Tutten ondernemersclub

Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening

Lianka Vermeulen Hannie Aalbrechtse W: www.tagd.nl E: info@tagd.nl T: +31 6 25171411

50 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page