top of page
Zoeken

Jouw ideale klant

Foto van schrijver: To Assist Grenzeloze DienstverleningTo Assist Grenzeloze Dienstverlening

Heb jij hem of haar in beeld? Ik bedoel, jouw ideale klant. En wat betekent dat voor jouw bedrijf. Klopt dit met jouw klantengroep?


Jouw ideale klant in beeld

Als je gestart bent met je bedrijf (of je bent startende) hoor je de term 'Ideale klant' zeker voorbij komen. Jij biedt product(en) en/of dienst(en) aan. Het is een aanbod of dienstverlening die ervoor zorgt dat er een probleem wordt opgelost. En jouw ideale klant is er naar opzoek. Als jij weet wie dit is, kun je de uitstraling van jouw bedrijf en de producten/diensten, zoals kleuren, teksten, afbeeldingen er op afstemmen. Om een voorbeeld te geven; je gebruikt waarschijnlijk andere woorden en kleuren voor kinderen dan wanneer de focus ligt op volwassenen.


Herken je ideale klant Heb jij al helder in beeld, hoe jouw ideale klant er uitziet? Dan is het handig om deze persoon goed in kaart te brengen. Dit kun je doen door een ‘persona’ op te stellen. Een persona geeft je inzicht in je doelgroep, waarop je jouw dienstverlening en/of producten afstemt. Het hoeft per definitie niet om een persoon te gaan. Het is afhankelijk van het aantal producten/diensten. Denk bijvoorbeeld aan een supermarkt. Hoeveel producten hebben die niet. Als je eenmaal gaat werken met een persona (of meerdere) zal dit positief gaan werken. Je gaat je focussen, waardoor het gevolg kan zijn dat je meer klanten krijgt. Je spreekt de juiste doelgroep aan, die de behoefte heeft of op zoek is naar jouw dienst of product.


Hoe stel je een persona op

Het opstellen van een persona is best even een klus, neem er daarom ook de tijd voor. Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk deze persoon (jouw ideale klant) en zoek er ook een foto bij. We geven een aantal indicaties om een start te maken.

  • Leeftijd

  • Geslacht

  • Regio

  • Gezinssituatie

  • Levensfase

  • Hobby’s

  • Opleidingen

  • Actief op welke social media kanaal

Als je persona klopt en past bij jouw business, maak er dan een mooi (digitaal) sjabloon van. Zodra je bijvoorbeeld teksten gaat schrijven voor je promotie, social media, website of iets anders, dan is het handig om deze persoon in gedachten te hebben. Uiteraard is dit profiel slechts een hulpmiddel. Je kunt niet iedere klant in een hokje plaatsen.


Zijn andere klanten welkom?

Ja, toch! In de praktijk ga je ervaren dat er ook andere klanten zijn, die compleet niet in het profiel passen. Het kan best zijn dat je in contact komt met een potentiële klant, die niet voldoet aan de ideale klant, maar dat na een eerste kennismaking het juist wel een hele waardevolle klant voor jou kan zijn. Hoe mooi is dat!! Probeer de focus te houden, maar sta open voor nieuwe klanten van elke leeftijd, geslacht, regio, gezinssituatie of wat dan ook. Daardoor ontstaat er groei.


Wil jij jouw potentiele klant in beeld brengen? Kun je daar best wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je er graag bij.


Wij zijn er voor jou!


Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening

Lianka Vermeulen Hannie Aalbrechtse W: www.tagd.nl E: info@tagd.nl T: +31 164 743 130


51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page