Als ondernemer heb je besloten om met een virtueel assistent (VA) te gaan samenwerken om je te ondersteunen bij de werkzaamheden in jouw bedrijf. Natuurlijk wil je de tijd van jouw VA goed inzetten en optimaal gebruiken. Hoe nu verder?
Met de virtueel assistenten van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening hebben we in de loop van de jaren voor heel wat uiteenlopende klanten gewerkt. Bij sommige klanten groeien we al jarenlang in de zijlijn mee met hun bedrijf, bij anderen ondersteunen we op korte projecten of bij eenmalige events. Maar in alle gevallen zijn er bepaalde stappen die we volgen om de samenwerking soepel te laten verlopen en het maximale eruit te halen.
Doe je voordeel met onze gids; succesvol samenwerken met jouw virtueel assistent in 5 stappen!
1 . Open communicatie met de virtueel assistent
Een goede en open communicatie is de sleutel tot succes. Tijdens een kennismakingsgesprek kun je aangeven wat jouw expertise is, welke werkzaamheden je allemaal doet en waar je best wat hulp bij kunt gebruiken. De virtueel assistent zal een aantal vragen stellen om er zeker van te zijn, dat duidelijk is wat je precies nodig hebt. Jullie bespreken de manier waarop je wilt gaan samenwerken en wat je van elkaar kunt verwachten.
Duidelijke verwachtigen van de samenwerking
Na het gesprek ontvang je binnen de afgesproken tijd een offerte; dit is een weergave van hetgeen er is besproken en als het goed is, staan er geen verrassingen voor je in. Is dit wel het geval, geef dat dan aan, zodat echt alles duidelijk is. Een goede start is het halve werk! Voor de samenwerking is het belangrijk dat we wederzijds weten wat de verwachtingen zijn en dat we deze waar kunnen maken.
Veilig gegevens delen met elkaar
Je virtueel assistent gaat nu echt voor jou aan de slag! In het begin kan het best een spannend zijn om dingen los te (moeten) laten, waarmee jij zo vertrouwd bent.
Bij deze stap ga je écht samenwerken en dus gegevens met elkaar delen, zoals eventuele inlogcodes van programma’s waar je al mee werkt. De VA slaat deze gegevens op in een digitale, beveiligde kluis. Vraag gerust na op welke manier er met jouw gegevens wordt omgegaan. Voor het delen van documenten en/of afbeeldingen kun je met verschillende programma’s in de Cloud werken.
De samenwerking met jouw virtueel assistent
Als virtueel assistent is het fijn om voldoende ruimte te krijgen om met de werkzaamheden aan de slag te gaan, maar ook voldoende instructie en informatie te ontvangen om de taken correct uit te voeren. Samen met je virtueel assistent ga je op zoek naar deze balans.
Feedback en evaluatie
Of het nu een eenmalige, tijdelijke of structurele opdracht is, het is altijd goed om te bespreken hoe je de samenwerking ervaart. Het is belangrijk om met elkaar te delen wat er goed gaat, maar zeker ook wat anders moet of beter kan. Zo bouw je aan een goede samenwerking en zorg je voor groei.
Het kan even wennen zijn om taken uit handen te geven. Maar wanneer de samenwerking eenmaal op gang komt en er wederzijds vertrouwen is, zul je merken dat het de moeite waard is. Een goede samenwerking met een virtueel assistent is een investering in de toekomst van jouw bedrijf én jezelf!
Wil je met ons samenwerken? Neem dan even contact op.
Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening
Hannie Aalbrechtse
T: +31 164 743 130
E: info@tagd.nl
W: www.tagd.nl
Commenti