Zoeken
  • To Assist Grenzeloze Dienstverlening

Je prijzen aanpassen als ondernemer? Zo doe je dat!


We hebben ze de laatste tijd allemaal voorbij zien komen op het nieuws: de snackbars die hun prijzen verhogen in verband met de schaarste aan zonnebloemolie, de bakkers die hun brood duurder verkopen door het tekort aan tarwe en natuurlijk in het algemeen de stijgende energieprijzen.


De kans is groot dat deze ontwikkelingen ook invloed hebben op jou als ondernemer. Ben je aan het nadenken over het aanpassen van jouw prijzen of tarieven? Lees dan verder!


Als virtueel assistenten evalueren we regelmatig de tarieven van onze eigen diensten of we kijken mee bij collega-ondernemers. In dit blog nemen we je mee in het proces.


Meer expertise of betere kwaliteit

De stijgende kosten hoeven niet de enige reden te zijn om prijzen of tarieven aan te passen. Misschien heb jij inmiddels meer expertise binnen je vakgebied of is de kwaliteit van jouw dienst en/of product toegenomen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je de prijzen naar beneden wilt afstemmen, omdat je dat passender vindt. Of omdat je jouw prijzen op een andere manier in de markt wilt zetten om meer (nieuwe) klanten aan te trekken.


Heb je er kritisch naar gekeken en ben je klaar om je prijzen aan te passen? Hierbij onze 4 stappen.


Je prijzen aanpassen in 4 stappen

1. Hoe bepaal je een goede prijs? Je kunt hiervoor als richtlijn de prijsontwikkeling in de markt nemen. Dit kun je doen aan de hand van een prijsindex: hiermee kun je de verandering van de prijs van een product en/of dienst binnen een bepaalde periode meten. Er zijn verschillende prijsindexen waar jouw dienst of product onder kan vallen. Je kunt meer lezen over het aanpassen van prijzen aan de hand van een prijsindexatie op de website van de KvK.


2. In principe mag je als ondernemer zelf bepalen hoe, wanneer en in hoeverre je prijzen gaat aanpassen. Wel is het goed om er extra op te letten bij bestaande klanten. Als je al een prijsafspraak hebt gemaakt, dan kun je deze alleen veranderen als dit is opgenomen in de algemene voorwaarden. Hoe dan ook: het is wel zo netjes om veranderingen duidelijk te communiceren naar klanten, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.


3. Het kan zijn dat er sprake is van wettelijke prijsverhogingen, zoals de BTW. Je kunt deze veranderingen direct doorvoeren zonder hier aparte afspraken over te maken.

4. Werk je met offertes en bedenk je ineens dat je toch je prijzen wilt gaan aanpassen? Dat kan na de einddatum van de geldigheidstermijn. Accepteert de klant de offerte voor het verstrijken van de termijn, dan is het pech voor jou en ben je daaraan gebonden. Heeft de klant geen akkoord gegeven en is de termijn verstreken, dan kun je een nieuwe offerte met aangepaste prijzen opstellen.

Vertrouw op jezelf en je kwaliteiten

Tenslotte nog twee extra tips.

  • Je weet zelf het beste wat je waard bent. Vertrouw op jezelf en jouw vaardigheden als ondernemer en doe jezelf dan ook niet tekort.

  • Het is aan te raden om met regelmaat je prijzen te evalueren en waar nodig aanpassingen door te voeren. Probeer dit periodiek in te plannen op een moment dat voor jezelf eenvoudig te herinneren is, bijvoorbeeld net voor de zomer- of kerstvakantie of aan het begin van het nieuwe jaar.

Zou je graag ondersteuning of hulp willen bij jouw administratie of andere werkzaamheden? Er is veel mogelijk op het gebied van administratieve -, secretariële en online ondersteuning.


Neem contact met ons op, wij zijn er voor jou!

Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening Lianka Vermeulen Hannie Aalbrechtse W: www.tagd.nl E: info@tagd.nl T: +31 6 25171411

#ondersteuning #groei #virtueleassistenten #samenwerken #administratie #secreatieel #onlineondersteuning#mkb #zzp#ondernemen #eigenbedrijf #zakenvrouw #ondernemerschap #ondernemers #onderneming#ondernemendevrouwen#persoonlijkeassistent #va #pa #business #businesssupport #processen #structuur

36 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven