top of page
Zoeken
Foto van schrijverTo Assist Grenzeloze Dienstverlening

De eerste date van een virtueel assistent

Bijgewerkt op: 17 aug. 2021



Afbeelding Blog-De eerste date van een Virtueel Assistent | To Assist, Grenzeloze Dienstverlening
De eerste date van een virtueel assistent

Voel je het al. Het maakt me blij. Het is zelfs een beetje spannend, maar ik ben enthousiast. Hoe verloopt een eerste date van een virtueel assistent?

Een virtueel assistent is goed voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is ideaal om vanaf je digitale werkplek via Google op zoek te gaan. Wie is de onderneemster? Wat doet ze precies? Met welke branche krijg ik te maken. Bruikbare informatie om me te richten op mijn eerste afspraak. Als ondernemer, let ik niet alleen op mijn uiterlijke verzorging voor ik op pad ga, maar ook dat ik zakelijk goed ben voorbereid. Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek, noteer ik daarom de uren die ik benut als voorbereiding voor mijn eerste date. De tijd van de afspraak zelf vul ik later in. Ook registreer ik na afloop mijn gereden kilometers. Vol goede moed en energie ben ik er klaar voor.

Onze eerste ontmoeting

Op een mooie, landelijke locatie is onze afspraak gepland bij mijn klant thuis. We worden omringd door dieren. Het is (nog steeds) winter, dus is het behoorlijk koud. Gelukkig brandt binnen in het sfeervolle, knusse kantoor de kachel. Met een kop thee in mijn handen, ben ik al snel in mijn element. Mijn klant begint te vertellen over haarzelf, haar onderneming en haar passie. De energie stroomt door de ruimte. Er is bij mij niet veel tijd nodig om de energie te voelen, ik word enthousiast. Het voelt goed en dat is wederzijds. Nu is het mijn beurt om te vertellen wie ik ben en wat ik doe; administratieve en secretariële ondersteuning van de ondernemer. Een samenwerking is per direct onze volgende stap.

Yes, we hebben een match!

De samenwerking tussen klant en virtueel assistent

Zoals in elke relatie, is communicatie enorm belangrijk. Na onze eerste kennismaking, wisselen we ideeën uit. We pakken de agenda erbij voor de planning en bepalen onze doelen. Snel daarop komen er veel vragen:

  • Wat verwachten we van elkaar

  • Hoe gaan we communiceren

  • Hoeveel tijd is er nodig

  • Ga zo maar door

Online samenwerken is voor mij niet meer weg te denken. Het is prettig werken, als je het goed op elkaar afstemt. Niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook met een gekozen programma moet het goed voelen. Er zijn genoeg online tools, waar je als Virtueel Assistent samen met de klant mee kunt werken. Voorzichtig vraag ik mijn klant: Ken jij OneNote misschien? Een vragende blik, zegt me al genoeg. Ik kijk mee op haar scherm en vind al snel tussen de programma’s de bijbehorende app. We hebben weer al iets gemeen met elkaar. Het gaat wel goedkomen met onze relatie.

De date smaakt naar meer

Beiden hebben we niet langer nodig. We leggen onze agenda naast elkaar om concrete afspraken te maken. Na ruim een uur nemen we afscheid van elkaar. Eenmaal terug op kantoor, schrijf ik haar de volgende dag een brief. Nee, het wordt geen liefdesbrief maar een offerte. In mijn online boekhoudprogramma maak ik een berekening, van onze gemaakte afspraken en wensen van de klant. Het is voor allebei een nieuwe uitdaging. We weten dat we aan elkaar moeten wennen en beter moeten leren kennen. Die ruimte geven we elkaar. Dat blijkt zo te zijn, als ik een paar dagen later in mijn mailbox de getekende offerte ontvang.

Ik hou je op de hoogte, hoe het met ons gaat.

Het team van To Assist, Grenzeloze Dienstverlening

Lianka Vermeulen en Hannie Aalbrechtse

T: +31 164 743 130

41 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page